Verslaafd aan suiker?

suiker-verslaving.jpg

Quit Sugar! Just do it, cold turkey. Suiker is enorm verslavend, veel mensen zijn hier aan verslaafd zonder dat ze het door hebben. Je lichaam is zo gewend aan de toename van suiker dat hij er constant om vraagt, hoe meer je er van eet, hoe meer je ervan wil. Nu zeg ik niet dat je suiker geheel moet verbannen uit je leven, niet iedereen wil dit, maar van die verslaving wil je wel af, geloof mij maar. Ik ben geen deskundige op het gebied van voeding en gezondheid en dus ook niet als het om suikerverslaving gaat, maar ik ben hier al jaren in geïnteresseerd en heb gaande weg aardig wat kennis hiervan opgedaan. Een aantal jaar geleden besloot ik om de toename van suiker in mijn eetpatroon te veranderen en ik ben ervan overtuigd dat ook jij blij zal zijn als je deze verslaving aanpakt.

Wat is een suikerverslaving? Deze verslaving zorgt ervoor dat je altijd bezig bent met eten, zin hebt in zoete en hartige snacks, het heeft effect op je humeur, zorgt ervoor dat je minder energie hebt en is slecht voor je gezondheid. Elke dag teveel suiker zorgt voor allerlei vreemde klachten, veroorzaakt bijvoorbeeld migraine en verhoogt de kans op ziektes. Wat veel mensen niet weten is dat suiker vaak ook de boosdoener is van huidklachten. Het nare van deze verslaving is dat je de gevolgen hiervan vaak pas op latere leeftijd merkt, reden genoeg om hier nu wat aan te doen.

Heb geduld - 'afkicken' duurt langer dan 1 dag Het zal even duren voor je merkt dat je zichtbaar minder behoefte hebt om te snoepen en/of eten. De eerste 2 tot 3 weken kunnen best lastig zijn. Je merkt pas dat je een verslaving hebt als je ergens mee stopt. Je kan te maken krijgen met enorme sugarcravings, hoofdpijn, moodswings en andere (let op: tijdelijke) klachten.

Wees goed voorbereid Als je besluit om te stoppen of om te minderen met suiker wees hier dan goed op voorbereid. Zorg ervoor dat je alle slechte producten die je in huis hebt weggooit en voedsel in huis haalt die je met een gerust hart kan eten. Omdat we doorgaans overal geconfronteerd worden met voedsel en snacks die niet goed voor ons zijn, bijvoorbeeld onderweg of op het werk, is het verstandig om wat gezonde snacks mee te nemen. (Hier vind je 15 x gezonde tussendoortjes!) Zo kom je minder in de verleiding om iets te kopen. Als je niet cold turkey wil stoppen haal dan wat suikervervangers in huis zoals palmsuiker, kokosbloesemsuiker en ahornsiroop. Een overvloed hiervan is ook niet goed, maar kan helpen bij het langzaam afbouwen van jouw behoefte aan suiker. Plan je maaltijden vooruit en haal op tijd de boodschappen in huis, boodschappen doen op een hongerige maag terwijl je afkickverschijnselen hebt is een absolute no go!

Lees etiketten, leg niet alles zomaar in je winkelmandje Suiker zit bijna overal in. Tegenwoordig vind je suiker zelfs in de producten waarvan je het totaal niet verwacht. Je moet er even wat research voor doen, maar het scheelt een hoop als je weet hoe je de etiketten in de winkels kan lezen. De etiketten op artikelen zijn voor menig mens vaak totaal onduidelijk, vaak zijn ze ook zo klein geschreven dat het überhaupt moeilijk te lezen is en wordt 'suiker' vaak in veel verschillende termen omschrijven. Slim trucje van fabrikanten om ervoor te zorgen dat jij zo snel mogelijk stopt met lezen en het product alsnog gewoon in je mandje gooit. In het artikel 'Hoe lees je een etiket?' van de website www.sugarchallenge.nl vind je een uitgebreide uitleg hierover, go check it out!

Let op wat je drinkt Drink je bijvoorbeeld veel frisdrank? Stop hier dan mee. In deze drankjes zit ontzettend veel suiker. In een flesje cola van 500 ML zitten al 12,5 suikerklontjes. Ook drankjes zoals fruitsapjes, energiedrankjes of yoghurtdrinks zijn door alle zoetstoffen die eraan toegevoegd worden heel ongezond, ongeacht wat er op de verpakking staat. Stap daarom over op ander drinken zoals water (voeg hier zelf smaakjes aan toe), thee of pers je eigen vruchtensap. Een hele handige website is www.hoeveelsuikerziterin.nl, de naam zegt het al; op deze site kan je precies vinden hoeveel suiker er in bepaalde producten zit.

stoppen met suiker

This might help as well. Er zijn ook een aantal goede boeken die je in het minderen van suiker kunnen helpen. - 100% suikervrij in 30 dagen / Carola van Bemmelen - € 19,99.- - Zonder suiker / Anne Marie Reuzenaar - €12,50,- - Natuurlijk! Zonder suiker kookboek / Anne Marie Reuzenaar - €20,- - Goed zoet, bakken zonder suiker / Nanne Hogeland - €29,95,-

Neem voor meer informatie ook zeker een kijkje op de websites; Blij zonder suiker, So Chicken en Sugar Challange. Op de website van Sugar Challange vind je ook een super handige 'suikerspiekpas' waarop de meest voorkomende namen van suiker beschreven worden. Heel handig bij het lezen van etiketten.

Wil jij ook stoppen en/of minderen met suikers in je leven? Ik hoor graag jouw ervaringen of tips. Van elkaar kunnen we enorm veel leren. Volg mij ook op Bloglovin' Liefs, Merel