EERSTE HULP BIJ HOOFDPIJN | MIGRAINE TIPS

Migraine tips | Eerste hulp bij hoofdpijn | Healthy Wanderlust

Wisten jullie dat er ontzettend veel vrouwen in Nederland zijn die weleens last hebben van hoofdpijn? Heb jij zelf ook last van migraine? Ruim 89%… dat zijn bijna alle vrouwen! Van deze groep vrouwen heeft zelfs 22% hele zware hoofdpijn. Dat blijkt uit de Global Pain Index 2017, een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van GSK (GlaxoSmithKline).

WAT TE DOEN TEGEN MIGRAINE?

Uit dit onderzoek blijkt ook we niet over de hoofdpijn willen praten. 64% van de Nederlandse vrouwen met (zware) hoofdpijn vertelt dit liever niet aan hun omgeving. Wereldwijd is dat het hoogste percentage. Wow – wij Nederlandse dames zijn dus echt powervrouwen! Meer weten over dit onderzoek? Je leest het hier.

Volgens de Global Pain Index negeren de Nederlandse vrouwen ook vaker de hoofdpijn en wachten wij het langst voordat we een diagnosis laten stellen. Dat heeft een enorme impact op ons dagelijkse leven, zowel emotioneel als fysiek: we krijgen bijvoorbeeld gevoelens van onzekerheid, slapen er slechter door, hebben moeite met het onderhouden van onze vriendschappen en kunnen ons slechter concentreren op werk.

GRIP OP MIGRAINE EN (ZWARE) HOOFDPIJN

Van GSK ontving ik vorige maand een eerste-hulp-bij-hoofdpijn set, de Migraine Powerkit (ik mag 5 stuks weggegeven!) om grip te krijgen op de, vaak onderschatte, (zware) hoofdpijn en migraine. Deze Migraine Powerkit kwam voor mij precies op het goede moment, namelijk nét voor alle stress in de aanloop van de drukke feestmaand (cadeautjes kopen, etentjes organiseren, kerstdagen…). Maar na goed zoeken op het internet, zie je dat er naast stress ook andere aanleidingen zijn waardoor (zware) hoofdpijn of migraine mogelijk kan ontstaan, bijvoorbeeld door weersveranderingen, vermoeidheid, weinig slaap en de menstruatiecyclus. Deze aanleidingen verschillen per persoon.

MIGRAINE POWERKIT

Hoewel de symptomen en pijnklachten per vrouw kunnen verschillen, zijn er een paar handige tips & tricks die direct impact kunnen hebben op de eerste signalen of op de lange termijn. Deze tips & tricks zijn verzameld in de Migraine Powerkit die je altijd binnen handbereik zou moeten hebben, zowel thuis als op kantoor en onderweg. Hierin zitten de volgende 6 belangrijke items:

1.     Hervulbaar waterflesje – water drinken voorkomt dehydratatie en verlicht hoofdpijn

2.     Slaapmasker – vermindert lichtgevoeligheid tijdens een migraineaanval en geeft rust

3.     Oordopjes – afsluiten voor geluid vermindert prikkels van buitenaf

4.     Washandje – een nat washandje voor afkoeling van nek en hoofd

5.     Migraine  dagboek – het bijhouden van een dagboek geeft inzicht in patronen en triggers

6.     Toilettasje of clutch – om alle items compact en casual of chique in op te bergen


LIEFS, MEREL

Excedrin is een vrij verkrijgbaar zelfzorggeneesmiddel voor het verlichten van migraine. Excedrin verlicht niet alleen snel de pijn, het tempert ook de bijbehorende symptomen van migraine, zoals misselijkheid en gevoeligheid voor licht en geluid. Het begint te werken na 30 minuten*. Voor meer informatie zie www.excedrin.nl

*Excedrin® is een geneesmiddel. Niet gebruiken bij kinderen <18 jaar, in geval van overgevoeligheid aan acetylsalicylzuur of andere niet-steroïdale anti-inflammatoire middelen, bij maagpatiënten, tijdens de zwangerschap, bij inname van > 15 mg methotrexaat p/week. Lees voor gebruik de bijsluiter. KOAG: 309-1117-1646 P3NL130107. *SPK (Samenvatting van Productkenmerken/Bijsluiter Excedrin).

TIP: eet minder suiker om hoofdpijn te voorkomen.

One thought on “EERSTE HULP BIJ HOOFDPIJN | MIGRAINE TIPS

  1. Athina says:

    Wat een tof product! Zou ‘m graag winnen heb al meer dan 2 jaar hoofdpijn (en zit sindsdien ziek thuis), maar geen ene doktor weet wat ik heb en hoe ze me kunnen helpen. Medicijnen werken niet..

Comments are closed.