VOEL JE FIT TIJDENS DE FEESTDAGEN

5 x Fit tijdens de feestdagen doe je zo | Healthy Wanderlust

Inmiddels knallen de kerstliedjes op volle volume door de speakers, de kerstboom staat prachtig te shinen en de berg cadeautjes stapelt zich langzaam op. De grote hoeveelheid lekkernijen van de feestdagen kan je inmiddels ook niet meer negeren. Heerlijk, lekker genieten, maar een downside van al het gesnoep tijdens de feestdagen is dat je je soms een stuk minder fit voelt. Een enorme suikerdip of alweer met een veel te volle buik op de bank neergeploft? Met deze tips vind je het perfecte balans terug tijdens de feestdagen. Genieten van al het lekkers, maar tegelijkertijd ook goed in je vel zitten? Met deze 5 tips kan je dit voor jezelf creëren.


5 X FIT TIJDENS DE FEESTDAGEN

” MAG IK NIET SNOEPEN TIJDENS DE FEESTDAGEN? “

Zeker wel. De maand december en de koudere wintermaanden over het algemeen staat bekend als de snoepmaanden. Daar wil jij natuurlijk ook lekker van genieten en dit kan ook. Het lastige daarmee is het vinden van de juiste balans. Dat veel mensen hier moeite mee hebben snap ik ook volkomen. De verleiding van lekkere dingen en de gezelligheid is immers volop aanwezig.

Gezellig de feestdagen vieren met vrienden en familie én met genoeg heerlijke hapjes op tafel. Dit is toch ook super lekker? Je moet hier ook vooral van genieten, dus ja, natuurlijk mag je snoepen tijdens de feestdagen. Om ervoor te zorgen dat jij alsnog lekker in je vel zit en je, je ook tijdens de feestdagen en koudere wintermaanden fit voelt zet ik even een aantal tips op een rijtje. Tips zodat jij hopelijk het balans kan vinden waar jij je goed bij voelt! Zo voel jij je fit tijdens de feestdagen.

1. Ga voor de 80/20% regel.

Je hebt hier vast wel vaker van gehoord toch? Veel mensen baseren zelfs hun gehele eetpatroon op deze manier van eten. 80% van de tijd eet je gezond en voed je jouw lichaam met de voedingsstoffen die het nodig heeft en de andere 20% eet je lekker waar je zin in hebt.

2. Kies voor een gezond ontbijt.

Met een kerstontbijt als uitzondering zou ik je willen aanraden om de dag altijd te beginnen met een gezond en voedzaam ontbijt. Zo start je de dag altijd gezond en kan je met een fijn gevoel aan de dag beginnen. Mijn favoriet tijdens deze dagen? De chocolade havermout bowl of een voedzame smoothie zoals deze kleurrijke pompoen smoothie.

3. Blijf goed voor jezelf zorgen.

Tijdens de feestdagen en zelfs tijdens de koudere winter maanden is een gezonde levensstijl voor veel mensen opeens iets minder belangrijk. De zomer is nog zo ver weg en je hoeft nog lang niet in je badpak (Jij wel? Lucky bastard!), maar daarentegen is het alsnog heel belangrijk om er wel voor te zorgen dat je jouw lichaam blijft voorzien van de juiste voedingsstoffen. Eet gevarieerd en gezond en drink gedurende de dag genoeg water of warme thee.

4. Blijf in beweging.

Ik weet het, de sportschool induiken terwijl het binnen zo gezellig is en buiten zo koud is, is misschien wel het laatste waar je zin in hebt. I feel you. Toch kan in beweging blijven er echt voor zorgen dat jij je fitter voelt en je daardoor lekkerder in je vel zit. Geen zin om te zweten in de sportschool? Maak dan een lange winterse wandeling!

5. Balance is key baby

I’ve said it before and I’ll say it again: balance is key. Probeer tijdens de feestdagen en winterdagen in gedachte te houden dat die zak pepernoten niet meteen helemaal op hoeft, die chocolaatjes niet in 1 keer je buik in hoeven te verdwijnen en je ook echt niet altijd voor de 3e keer hoeft op te scheppen. Genieten kan ook met mate. En met mate bedoel ik niet stoppen wanneer je nog trek hebt,  maar genieten zonder jezelf helemaal vol te stoppen. Wist je dat het namelijk een aantal minuten duurt voor jouw hersenen pas het seintje krijgen dat je eigenlijk al vol zit?

Oh en mijn laatste TIP:
GENIET ERVAN HE!
(Je schuldig voelen terwijl je iets eet is zo zonde…) 


HAPPY HOLIDAYS BABY!

Waardoor voel jij je fit tijdens de feestdagen?

One thought on “VOEL JE FIT TIJDENS DE FEESTDAGEN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *