AI, DAT WAS WEL EEN EYEOPENER! AT IK WEL GEZOND?

Boy was I wrong. Een paar jaar geleden zou ik je een heel ander antwoord geven als jij mij zou vragen “wat is gezond (eten)?”. Een paar jaar geleden was ik lichtelijk obsessief aan het sporten, 4x in de week MOEST anders was ik teleurgesteld in mijzelf. Gezond eten was in mijn eigen ogen toen vooral niet teveel eten en zorgen dat ik genoeg eiwitten binnen kreeg. Ik was enkel en alleen gefocused op resultaten zien van het sporten. Daarnaast was ik mij er totaal niet van bewust dat ik verder totaal niet de juiste en voldoende voedingsstoffen binnen kreeg. Tot....


at ik wel gezond?

TOT ER OPEENS EEN LAMPJE GING BRANDEN

Ik at in mijn ogen ontzettend gezond, plande mijn maaltijden zorgvuldig in, stond bijna dagelijks in de sportschool en hield mij netjes aan mijn ‘cheatmomenten’. Op lichamelijk gebied vond ik op dat moment dat ik heel goed bezig was. Toch liep ik met wat kwaaltjes rond. Ik had regelmatig buikpijn en stond niet elke dag op met bergen energie. Ik gaf de schuld aan mijn levensstijl. Ik was veel te druk, ging veel uit, was veel in beweging en ervaarde daardoor de nodige stress. Nee, aan mijn eetpatroon lag het zeker niet. 

Tot ik een artikel las over het gevaar van een fitness eetpatroon. Oeps, herkende ik hier opeens heel veel in? Hierin werd o.a. geschreven dat veel mensen die flink sporten (en graag resultaten zien; logisch!) zich niet altijd bewust zijn van de voedingsstoffen die zij elke dag binnen krijgen en welke voedingsstoffen ze vooral ook niet binnenkrijgen. Tuurlijk eet je genoeg eiwitten, maar van enkel een voldoende hoeveelheid hiervan houd je het motortje in je lichaam niet gelukkig. Dit was zo’n eyeopener! Doordat ik mijn lichaam niet genoeg voede met de juiste en voldoende voedingsstoffen moest het vaak extra hard werken om mij gezond te houden én om de grote hoeveelheid eiwitten te verteren. Dat vermoeidheid en buikpijn in veel gevallen een gevolg hiervan zou kunnen zijn klopte in mijn hoofd meteen. 

HET ROER GING OM

Dit moest anders. Ik begon mij te verdiepen in voeding, ons lichaam, gezondheid en weerstand. Ik leerde meer en meer over wat een gezond eetpatroon inhield en mijn idee over wat ‘gezond eten’ inhield veranderde. Ik merk het nog steeds heel veel in mijn omgeving. Gezond eten wordt vaak enkel en alleen geassocieerd met afvallen. Je wordt ook al snel als 'gezond' gezien wanneer je 3 x in de week in de sportschool staat. Dit is ook hartstikke goed, don't get me wrong, maar er is meer voor nodig om gezond te leven. Het roer ging om en ik paste mijn eetgewoontes aan. Ik werd mij er bewust van wat ik dagelijks at en wat dit deed voor mijn lichaam. Vooral dit laatste was de reden waardoor ik mij vanaf dat moment steeds beter ging voelen en waardoor ik nu veel meer energie heb. 

Weet wat je eet! weet jij dit eigenlijk?

Weet wat je eet en weet wat dit doet met je lichaam. Ontdek wat jouw lichaam nodig heeft en pas je eetpatroon hier op aan. Eet je wel genoeg of eet je juist te weinig? Het is ook totaal niet gek als jij niet precies weet wat een gezond eetpatroon is en hoe je alle juiste voedingsstoffen binnen krijgt. 

"WE ZIJN WAT WE ETEN"    

Uh, beetje overdreven Merel? In mijn ogen niet. Gezond zijn is meer dan niet ziek zijn. Gezond zijn is de gezondheid in eigen handen nemen en door bewuste keuzes in voeding ervoor zorgen dat je de juiste voedingsstoffen en bouwstoffen binnenkrijgt. Hierdoor zorgen we er bewust voor ons lichaam (preventief) te onderhouden. Door te kiezen voor onder andere niet (of minder) bewerkt voedsel, seizoensproducten en biologische kwaliteitsvoedsel kunnen we gebruik maken van de gezonde stofjes die deze producten bevatten. Het kost misschien wat meer tijd, geld en energie om uit te zoeken wat de juiste keuzes zijn, maar dit is je eigen gezondheid hopelijk wel waard toch? 

Met deze gedachte in mijn hoofd ging ik aan de slag en paste ik mijn eetwijze aan om ervoor te zorgen dat mijn eetpatroon een stuk voedzamer was dan daarvoor.
Benieuwd hoe ik dit in een paar stappen voor elkaar kreeg?

 
  • Meer drinken, voornamelijk water en (kruiden)thee. 
  • Minder vlees en zuivelproducten
  • Bewuste keuzes in het kiezen van producten,
    kies bijvoorbeeld voor volkoren producten die een stuk voedzamer zijn. 
 

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOOK

Ik zou jullie nu hier heel uitgebreid kunnen uitleggen hoe ik mijn eetpatroon aanpaste en welke trucjes ik hiervoor toepas, maar dit leg ik jullie veel makkelijker en met liefde uit in het 7 WAYS IN 7 DAYS E-BOOK dat jullie gratis kunnen downloaden. Met behulp van deze Healthy & Happy guide kan je ervoor kiezen om een eet- en levensstijl te ontwikkelen en behouden waardoor je (nog) gezond(er) en gelukkig(er) kan leven! 


Is er een moment geweest waarop jij bewuster bent gaan nadenken over de voeding die jij dagelijks binnen krijgt? 

Volgen jullie Healthy Wanderlust al op Facebook? 
Gebruik #healthywanderlust als je één van mijn gerechten maakt, super leuk om te zien!