EEN WEEK VEGAN: HOE BEREIDEN WIJ ONS VOOR? 

Zullen we een week lang helemaal vegan eten? Kijken hoe dat is en waar we bijvoorbeeld tegenaan lopen? Ik was meteen enthousiast door deze vragen van mijn vriend en stelde binnen no-time ons weekmenu samen op voor deze week. Als vegetariër ben ik mij heel bewust van wat ik eet (ik heb deze keuze namelijk gemaakt vanwege het milieu, de dieren en mijn eigen gezondheid) en daarom probeer ik bewust vaak VEGAN te eten. Dit is namelijk vaak net zo lekker en het is echt niet lastig om dierlijke producten weg te laten. Deze week neem ik jullie mee in onze VEGAN week en vandaag vertel ik je hoe wij ons hierop voorbereidt hebben. Lees snel verder.


Misschien vraag je, je nu af: wie is ’wij’ dan? Dat zijn hij en ik, de liefde van mijn leven en ik ;-) #lekkerzoetsappig Ik heb er bewust voor gekozen om ook zijn ervaringen mee te nemen in deze artikelen reeks aangezien hij van vleeseter naar vegan ging voor een week en deze verandering toch net wat groter was dan dat dit voor mij was. 

HOE DRASTISCH ZOU DEZE VERANDERING DAN ZIJN? 

Even wat inside informatie over de manier waarop wij eten. Ik eet al 2 jaar geen vlees meer, beperk zuivelproducten zoveel mogelijk en eet af en toe nog vis en hij eet kip, maar maakt ook gebruik van zuivelproducten (zoals kwark) en ook af en toe ander vlees. Het is dus best een verandering om deze producten opeens weg te laten uit je eetpatroon en vervangende voedingsmiddelen hiervoor te vinden.

 Aan de andere kant eten wij al bewust vaak vegan doordat er regelmatig tempeh gerechten op het menu staan met een grote hoeveelheid verse veggies en de altijd favoriete zoete aardappel. Toch denk ik dat wanneer je, je er bewust van bent dat sommige producten opeens niet meer binnen je eetpatroon passen dat dit echt wel even wennen zal zijn. 

voorbereiden vegan

HUP, MIJN RESEARCH-PET OP EN BINNEN NO-TIME HAD IK ALLE INFORMATIE DIE IK NODIG HAD

Het voordeel van blogger zijn is dat ik omringd ben met een heleboel mensen die dezelfde passie delen en elk hun eigen expertice hebben. Zo ken ik dus ook een aantal inspirerende vrouwen en mannen in Nederland die elke dag weer hun ervaringen en kennis delen over hun veganistische levenswijze. Het koste mij daarom ook weinig moeite om wat extra informatie in te slaan voor de Vegan week die ons voor de boeg staat.

Waar ben ik mee begonnen? Het maken van een boodschappen lijstje! Op deze manier heb ik alle maaltijden van te voren al gepland en hoef ik mij hier de rest van de week niet druk over te maken. Als jullie het leuk vinden kan ik in een ander artikel ons VEGAN weekmenu natuurlijk delen, mocht je hier geïnteresseerd in zijn dan kan je mij altijd een berichtje sturen. Zo staat er deze week een vegan paella schotel (recept van mijn zusje!) op het menu, maar ook een heerlijke tofu bowl en een makkelijke broccoli en tempeh schotel (voor de lange werkdagen is dit ideaal!). 

TIP: moeite met het bedenken van je vegan gerechten? PINTEREST! Je hoeft hier enkel het zoekwoord 'vegan' in te typen en je wordt overspoeld met heerlijke recepten. 

Qua ontbijt veranderde er voor ons beide niet veel, omdat dit altijd al vegan is. Een tijdje geleden stapte we over op plantaardige eiwitpoeder en dit bevalt prima! Op Healthy Wanderlust vind je een ruimte selectie aan heerlijke ontbijtjes zoals de courgette havermout bowl of chia porridge met verse aardbeitjes - ik verveel me geen ochtend. 

Als lekkere en voedzame snack voor tussendoor is er keuze genoeg. Zo hebben wij onder andere een ruime hoeveelheid wortels, noten, snoeptomaatjes, pindakaas en energie kokos balletjes in huis gehaald. Mocht je nou echt een snoepkont zijn en in paniek raken van deze opties dan kan ik je verzekeren dat er nog VEEL meer snacks vegan zijn, neem hier een kijkje ter inspiratie. 

HOE VERVANG JE EIWIT BRONNEN?

Uit ervaring weet ik dat veel mensen om mij heen met deze vraag lopen, omdat zij gewend zijn hun eiwitten voornamelijk uit vlees, kip en zuivel (kwark) te halen. Mijn vriend sport 4 tot 5 keer per week dus voor hem is het belangrijk dat de hoeveelheid eiwitten die hij binnen krijgt hierbij past. Gelukkig heeft de Albert Heijn een geweldige ALPRO actie dus we hebben even flink ingeslapen. 

  • Kwark hebben wij vervangen door Alpro Go On (rijk aan plantaardige eiwitten) 
  • Vlees en kip vervangen wij door vleesvervangers, paddenstoelen, noten, peulvruchten, tempeh, seitan en tofu. 
  • Als broodbeleg kan je natuurlijk kiezen voor hummus of chiazaad jam. 
  • Zuivelproducten kan je heel makkelijk vervangen door het grote aanbod aan plantaardige zuivel producten zoals amandel- of havelmelk of verschillende soorten plantaardige yoghurt. 

HOE MAAK JE STARTEN MET VEGANISTISCH ETEN MAKKELIJKER?

Met mijn research pet op ging ik opzoek naar het antwoord. Ik kan mij namelijk voorstellen dat dit in het begin best lastig kan zijn en vooral even wennen is. Toen ik begon met vegetarisch eten moest ik daar ook echt even aan wennen terwijl dit nu de normaalste zaak van de wereld is geworden en 'vlees' niet eens meer in mij opkomt als ik aan eten denk. Nu zijn er best veel inspirerende bloggers die jou hierbij op gang kunnen helpen. Lees bijvoorbeeld de tips van De Groene Meisjes of blader door alle artikelen van Lisa Goes Vegan. 

Wat mij helpt als het gaat om het aanpassen van je eetpatroon (of dit nu gezonder eten is, minder vlees eten is of vegan willen worden) is om niet te streng voor jezelf te zijn. Op die manier ligt 'falen' natuurlijk wel snel om het hoekje te loeren waardoor gedachtes al 'dit lukt mij toch niet' wellicht onnodig de overhand krijgen. Zorg ervoor dat je thuis je maaltijden klaar maakt waardoor je zelf volledig te controle hebt over alle ingrediënten en doe wanneer je uiteten gaat altijd even research naar de menukaart zodat dit geen vervelende (of aangename ;-)) verrassing is op het moment zelf. Een goede voorbereiding is het halve werk! 

TIP: je hoeft echt niet cold turkey je hele eetpatroon aan te passen, maar dit kan ook in kleine stapjes. Wen er bijvoorbeeld eerst aan om jouw ontbijtjes en lunch vegan te maken en daarna het hoofdmenu of zorg er eerst voor dat al jouw snacks passen binnen jouw nieuwe veganistische eetpatroon. Lees hier mijn tips over hoe je minder vlees kan gaan eten. 
 

Volgende week laat ik jullie weten hoe deze VEGAN week is bevallen en waar wij tegenaan liepen.


Wat zijn jouw tips?
Ik wil ze HEEL graag horen!

 Volgen jullie Healthy Wanderlust al op Facebook? 
Gebruik #healthywanderlust als je één van mijn gerechten maakt, super leuk om te zien!

 
Afsluiting 2.png