5 SELF CARE IDEEËN DIE MAAR 5 MINUTEN DUREN

Al eerder hadden we het over SELF-CARE en waarom dit zo belangrijk voor je is. Hier kan je lezen welke vier elementen van self-care belangrijk zijn en waarbij jij jezelf te vraag kan stellen: zorg ik wel goed voor mezelf? Mocht het antwoord op deze vraag nou niet perse positief zijn dan heb ik vandaag de oplossing voor jou. Er zijn namelijk heel veel self-care ideetjes die maar 5 minuten van je tijd kosten en je gaat mij niet wijsmaken dat je niet vijf minuutjes uit de dag kan vrijmaken voor jezelf. Lees snel verder en laat vooral even weten welke manier jij vanaf vandaag gaat toepassen in jouw self-care routine. 


5 self-care ideeën

5 WAYS OF SELF-CARE 

ADEMHALINGSOEFENING 

Dit is misschien wel de meest simpele manier van self-care. Wist je dat je door een ademoefening heel veel stress gevoelens bij jezelf kan wegnemen? Wanneer jij heel druk bent gaat jouw lichaam over op vlucht stand waardoor je, je dus constant opgehaast kan voelen. Door een ademhalingsoefening te doen kan je er zelf voor zorgen dat jouw lichaam weer in de rust stand komt. Ga even rustig zitten en focus je op je ademhaling. Adem in, diep naar je buik (leg eventueel je hand op je buik en adem hier naartoe) en blaas rustig weer uit. Probeer je gedachte bij je ademhaling en je lichaam te houden. Dit kan best even lastig zijn als je het heel druk hebt, maar oefening baart kunst. Dit kan er ook voor zorgen dat je, je hierna weer beter kan focussen en helder kan nadenken. 

GA NAAR BUITEN

"Even een frisse neus halen". Het is niet voor niets dat deze zin al lang door veel mensen gebruikt wordt. Even naar buiten gaan zorgt ervoor dat je bewust voor een paar minuten een break neemt, in beweging komt en je, je even focust op jezelf. Dat laatste is precies wat je met deze self-care manier wil bereiken. Even je gedachte verzetten en nagaan wat jij op dat moment voelt en nodig hebt. Frisse lucht kan ervoor zorgen dat je, je weer wat opgewekter en frisser voelt waardoor je meer ruimte in je gedachte creëert om helder na te denken. 

MEDITEER

One of my favorite ways of self-care! Persoonlijk gebruik ik hier vaak de Rituals app voor (gratis te downloaden). Je kan hier kiezen voor een begeleide meditatie van 5 minuten of langer. Ideaal voor beginners en een hele fijne manier om even tot rust te komen en bewust te zijn van je lichaam, emoties en gedachtes. Bij meditatie denkt men vaak dat je hier erg lang voor uit moet trekken, maar niks is minder waard. Give it a try. 

MAAK WAT LEKKERS VOOR JEZELF 

Dit is een trucje die veel mensen toepassen. Soms is het best lastig om te stoppen met alles zonder iets om handen te hebben. Bij deze self-care manier kies je er bewust voor om even te stoppen met je dagelijkse bezigheden door je te focussen op iets doen voor jezelf. Zet bijvoorbeeld een kop thee of koffie en focus je hier voor 5 minuten op. Het is natuurlijk een gewoonte om een kop thee voor onszelf te zetten om deze vervolgens op te drinken terwijl we alweer druk bezig zijn met mailtjes beantwoorden. Wacht hier even mee en las onder het genot van iets lekkers een kleine pauze voor jezelf in. 

SCHRIJF 

Neem aan het begin of het einde van de dag een paar minuutjes de tijd om jouw gedachtes of emoties op papier te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een dankbaarheidsoefening. We zijn doorgaans geneigd om ons meer te focussen op de negatieve gebeurtenissen en aspecten in ons leven en dit heeft automatisch invloed op hoe wij ons voelen. Neem elke dag vijf minuten de tijd om stil te staan bij het mooie in jouw leven en schrijf dit op. Door deze oefening te herhalen zal je merken dat dit een heel positief effect heeft op jouw mindset en hoe je naar jouw wereld kijkt. 


Wat is jouw to-go-to self care manier?

Volgen jullie Healthy Wanderlust al op Facebook? 
Gebruik #healthywanderlust als je één van mijn gerechten maakt, super leuk om te zien!