5 TIPS OM BETER TE SLAPEN

Emma-Matras-3.jpg

In het artikel 'Slaapproblemen? Pas je eetpatroon aan!' leg ik je uit wat de link is tussen een slechte nachtrust en jouw voedingspatroon. Een goede nachtrust is enorm belangrijk, het zorgt ervoor dat we lekker in ons vel zitten, genoeg energie hebben en onze hersenen en lichaam goed kunnen functioneren. Allemaal best wel essentieel om lekker te kunnen genieten van het leven, belangrijk dus! Natuurlijk zijn er nog meer tips en trucjes die jij kan toepassen om nog beter te slapen. Lees snel mijn 5 belangrijkste tips. 


TIP 1: GA STRESS ZOVEEL MOGELIJK TEGEN EN ONTSPAN (MIN. 1 UUR VOOR HET SLAPEN).

Dit is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Doorgaans zijn we ontzettend druk met werk, sporten, het huishouden, kinderen, sociale contacten en heel veel andere dingen die we allemaal 'moeten' doen. Als jij tot laat in de avond op dit tempo doorgaat maak je het jouw lichaam lastig om te ontspannen. Plan daarom minimaal één uur tot een halfuur voor het slapen gaan even een momentje voor jezelf in, zorg dat je kan ontspannen en jouw lichaam in de rust-stand komt.

TIP 2: ZORG GEDURENDE DE DAG VOOR GENOEG BEWEGING, HET LIEFST IN DE BUITENLUCHT.

Door genoeg te bewegen maakt je lichaam een stofje aan om het (natuurlijk) stress hormoon af te bouwen. Het gevolg hiervan is dat je beter kan ontspannen en je lichaam en geest dus rustig genoeg zijn om lekker makkelijk in slaap te vallen in de avond.

TIP 3: VERMINDER HET GEBRUIK VAN EEN SMARTPHONE, LAPTOP OF TV VOOR HET SLAPEN GAAN.

Zorg dat je het licht in jouw omgeving dimt zodat jouw lichaam het hormoon 'melatonine' aanmaakt waardoor je vanzelf slaperig wordt. Het felle licht van jouw mobiel, laptop, tablet of televisie zorgt ervoor dat de aanmaak van dit hormoon langzamer op gang komt en je dus moeilijker in slaap valt of in de rust-stand komt. Gelukkig heb je tegenwoordig op veel apparaten een 'night shift' functie die het blauwe licht dimt, vooral aanzetten dus!

TIP 4: DOE EEN ADEMHALINGS OEFENING IN BED (DIT STOPT HET PIEKEREN!)

Het lijkt soms wel dat onze hersenen zodra we het nachtlampje uit doen opeens overuren maken. Je kan je dan werkelijk overal druk over maken en een stop-knop om het piekeren uit te zetten hebben we helaas nog niet ontwikkeld.

Ga op je rug liggen, zorg dat je lekker ligt en leg je handen op je onderbuik. Adem diep in door je neus en laat de lucht helemaal tot je handen komen, adem daarna weer rustig door je mond uit. Herhaal deze oefening op een rustig tempo en blijf met je gedachte bij je ademhaling. De eerste paar keer dat je deze oefening doet kan het best lastig zijn om deze 'concentratie' te bewaren, maar geloof mij: het wordt vanzelf makkelijker!

Emma-Matras-2.jpg

TIP 5: ZORG DAT JE GOED LIGT

Het juiste matras en een goed kussen zijn natuurlijk heel belangrijk om een comfortabele slaappositie te vinden. Wanneer jouw matras jouw lichaam totaal niet ondersteunt zal je hier in sommige gevallen ook 's nachts van wakker worden of nek- en rugklachten door krijgen.

Daarom maak ik gebruik van het Emma Matras.Dit matras bestaat uit 3 verschillende lagen (koudschuim, traagschuim em hypersoft schuim). Dit zorgt ervoor dat het lichaam ondersteunt wordt, maar tegelijkertijd vormt het matras zich ook naar het lichaam. Ik slaap nu 3 weken op het Emma Matras en het bevalt mij ontzettend goed, ik slaap heerlijk!


Ik hoop dat deze tips jou helpen bij het ontwikkelen van een betere nachtrust. Wat zijn jouw ultieme tips hiervoor?

Volgen jullie Healthy Wanderlust al op Facebook?
Gebruik #healthywanderlust als je één van mijn gerechten maakt, super leuk om te zien!

 
Liefs-Merel.png