5 tips tegen de winterdip

43-x.jpg

Daar moet toch iets aan te doen zijn dacht ik. Die winterdip die elk jaar weer trouw een bezoekje aan ons brengt. De wintertijd is nog niet ingegaan en ik voel deze boosdoener alweer dwars zitten. De dagen worden donkerder, kouder en korter. Het resultaat hiervan is dat veel mensen last krijgen van de welbekende 'dipjes'. Maar waardoor ontstaat de 'winterdip' nou eigenlijk en nog belangrijker: wat kan je er tegen doen? Ik geef je de juiste tips hiervoor!


Hoe ontstaat de winterdip?

Wat veel mensen wel weten is dat deze dip vaak veel te maken heeft met het tekort aan licht. Dit komt door de donkere dagen die we tijdens de winterperiode (helaas) veel tegenkomen. Toch is het nog niet helemaal duidelijk wat er nou voor zorgt dat mensen last krijgen van deze negatieve gevoelens. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen meespelen dat men in de wintermaanden meer binnen zit, minder sociale contacten heeft en minder afleiding van buiten af krijgt.

De maanden waarin de meeste mensen steeds meer last van deze dip krijgen zijn 'januari' en 'februari'. Meestal de koudste dagen van het jaar en na de gezellige feestmaand hebben veel mensen toch even moeite met dit donkere begin van het nieuwe jaar.

Hoe herken je de winterdip?

Er zijn enkele symptomen die bij veel mensen overeen komen:

  • Een overheersend somber gevoel Je vindt het lastig om nog van dingen te genieten.
  • Energie tekort Het liefst duik je zo vroeg mogelijk al je bed in en in de ochtend eruit komen gaat ook met de grootste moeite.
  • Snel geïrriteerd
  • Concentratie problemen

5 tips om de winterdip te voorkomen

1. Wees niet zo streng voor jezelf.

Ik merk dat veel mensen om mij heen (inclusief ik zelf, guilty!)toch nogal kunnen balen van deze sombere gevoelens. Want eigenlijk heb je niet echt een reden om zo negatief in het leven te staan he?! Zeggen we dan streng tegen onszelf. Fout, want door zo te denken doorbreek je deze cirkel van negatieve gedachtes natuurlijk nooit. Erken dat je, je even wat minder goed voelt en focus je juist op wat je zou kunnen doen om jouw negatieve gedachte gang positief te kunnen veranderen.

2. Plan wat momentjes voor jezelf in.

Belangrijk dus om ons de focussen op de dingen in het leven waar we wel blij van worden of waar we wel zin in hebben. Soms is het juist goed om even wat afleiding te zoeken. Doordat je, je over het algemeen niet bepaald happy voelt is het de bedoeling dat je dingen onderneemt die dat gevoel wel bij jou oproepen.

Maak elke week een lijstje met jouw top 5 'geluksmomentjes'. Waar heb je zin in? Wat zou je nu graag willen doen? Schrijf ze op en plan ze in. Zorg ervoor dat je elke week minimaal 3 geluksmomentjes kan afvinken! In ons drukke schema vergeten we nog wel eens om de dingen te doen waar we echt gelukkig van worden en hebben we alleen nog tijd voor de dingen die moeten. Tijd om daar verandering in te brengen!

Tip:Breng bijvoorbeeld af en toe een bezoekje aan de zonnebank. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen die last hebben van een winterdip veel baat hebben bij lichttherapie en wat minuutjes onder de zonnebank kan hierbij misschien ook goed helpen.

3. Ga meer naar buiten.

Ja echt, ookal is het koud, doe het toch. Geloof mij, ik moet mezelf hier soms ook echt even tot zetten, maar het helpt echt! Het zorgt er niet alleen voor dat je jouw portie daglicht weer een beetje aanvult, maar hoe fijn is het om naar buiten te stappen en even een paar keer diep adem te halen. "Even een frisse neus halen". Loop even een stukje, adem diep in door je neus en uit door je mond. Probeer tijdens het lopen even je gedachte op 0 te zetten, juist dat piekeren zorgt ervoor dat de winterdip 'groeit'.

4. Kom ik beweging.

Tijdens de koude winterperiode kan het zijn dat we een tekort hebben aan het hormoon 'endorfine'. Dit stofje maken we aan tijdens het sporten en dit zorgt voor een stimulerend en opwekkend gevoel. Reden genoeg dus om de komende tijd weer een beetje extra in beweging te komen.

5. Zorg voor goede voeding(supplementen) om jouw winterdip de baas te zijn!

Soms kan het helpen om je dagelijkse voedingspatroon deze periode aan te vullen met een aantal voedingssupplementen. Wat ik je dan kan aanraden is onder andere: Magnesium. Dit zorgt ervoor dat je meer energie zal hebben of dat je, je in ieder geval minder vermoeid zal voelen. Daarnaast is er nog iets anders heel belangrijk voor de verbetering van je stemming: Vitamine B en D.

Zorg er sowieso voor dat je lekker gezond en puur eet. Hierdoor voed je jouw lichaam met de voedingsstoffen die het hard nodig heeft en zorg je ervoor dat je fit bent en je, je ook zo kan voelen!


Blijf vooral niet zitten met je winterdip, je bent echt niet de enige die hier last van heeft. Natuurlijk kan je ook altijd een bezoekje aan de huisarts brengen, want ongelukkig zijn is altijd iets wat je serieus moet nemen. Met de juiste handvaten en tips valt hier gelukkig ook altijd veel aan te doen!

Volgen jullie Healthy Wanderlust al op Facebook?
Gebruik #healthywanderlust als je één van mijn gerechten maakt, super leuk om te zien!

 
Liefs-Merel.png