DIT IS WAAROM GEZOND ETEN VOOR JOU MOEILIJK IS

Laatst zat ik met wat mensen op het terras toen het gesprek opeens over ‘gezond’ eten ging. In veel gevallen lijk ik de to-go-girl te zijn als het gaat om gezond eten en vooral koken. Best wel leuk en ik deel natuurlijk altijd graag mijn tips. Gezond eten is voor mij geen ‘moetje’ en voelt voor mij totaal niet als iets moeilijks, maar op dat moment besefte ik mij opeens dat dit voor andere echt helemaal niet zo kan voelen. Misschien herken jij dit wel.


“Poeh, ja elke dag lang in de keuken staan, ik heb er geen zin in hoor!”

Bij mezelf dacht ik meteen “huh altijd lang in de keuken staan?”, want dat doe ik namelijk totaal niet. Don’t get me wrong, ik vind het super leuk om de keuken in te duiken en lekker lang te koken, maar niet na een drukke dag met nog een to-do-lijstje voor de avond. “ALTIJD maar gezond eten, dat hou je toch niet vol?” Hmmm, maar dat hoeft toch ook niet? Gezond eten kan je voor jezelf ook een stuk moeilijker maken dan het zou hoeven zijn. 

Dit is waarom gezond eten jou niet lukt

1.       Denken dat gezond eten ALTIJD moet, zonder uitzondering. 

Het is niet voor niks dat de 80%-20% regel zo populair is. Dit betekend dat je voor 80% van de tijd een gezond eetpatroon nastreeft en je 20% van de tijd gewoon eet waar je zin in hebt. Nu zeg ik niet dat je dit letterlijk moet aanhouden, maar het betekend zeker dat wanneer jij over het algemeen gezond eet het echt geen ramp is als je daarnaast soms wat eet waar je zin in hebt. Of dit nu een ijsje is, een zak chips of een lekker stuk taart op een verjaardag (of op de bank haha), who cares? Het gaat allemaal om balans en door jezelf te verbieden iets te eten wat volgens jou niet in het ‘gezonde lijstje’ thuishoort maak je het wel erg zwaar.

2.       TE moeilijk willen koken. 

We worden momenteel natuurlijk plat gegooid met allemaal gezonde hypes. Vegetarisch, glutenvrij, vegan, paleo, geheel bologisch en raw. Natuurlijk is het heel ambitieus om elke avond geheel in deze stijl te koken, maar dit is natuurlijk niet te doen of het maakt het koken in ieder geval niet altijd leuker. Laat dit vooral los. Zie gezond eten als verse producten gebruiken, minder uit potjes en zakjes en genoeg groente verwerken in je maaltijden. Dat klinkt dan weer niet zo lastig toch?

Tip: in drukke periodes kunnen peulvruchten in blik en bevroren groente echt jouw redders in nood zijn. Ontdooien, opwarmen en wat gekookte quinoa of couscous erbij. Hoppa, dinner is served.

3.       Je past de left-over-stRaTegy niet toe. 

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar meal preppen en de left-over-strategy (oké dit heb ik zelf bedacht) toepassen maakt gezond eten zoveel makkelijker. Een goede voorbereiding is het halve werk, echt waar. Wanneer jij een avond je wel staat uit te sloven in de keuken en met allemaal heerlijke en gezonde ingredienten aan de haal gaat waarom zou je dan niet express wat meer maken zodat je ook de volgende dag nog van deze maaltijd kan eten (leftover!) of voor de volgende dag een gezonde lunch hebt? (leftover!)

Bereid je ontbijtjes voor de volgende dag voor zodat je in de ochtend nooit mis grijpt wanneer je in alle haast de deur uit rent.

4.       TE steng zijn voor jezelf. 

I feel you, al die jarige mensen op het werk met hun tassen vol taart, de koekjes in de kast, de nieuwe Dunkin Donuts filialen in Nederland, de snoeppot bij je ouders op tafel, ze roepen je allemaal. Overal ligt de verleiding op de loer. Vooral als die-hard zoetekauw kan dit nog best wel eens lastig zijn. Door jezelf alles te verbieden zal een gezonde levensstijl nooit iets worden waar je gelukkig van wordt. Het is dan namelijk iets wat jou ervan weerhoudt om te doen (of eten) wat je graag wil. Balance is key people. Het is een kwestie van gaan denken in: ik MAG alles, maar ik WIL het niet. Wanneer jij er dan voor kiest om wel die koekjes uit de kast te rekken omdat je dit WIL, maar de volgende dag wel alle snoep te laten liggen omdat je dit WIL (om zo goed voor jezelf te zorgen) heb je de juiste instelling te pakken. 

5.       Je druk maken over wat andere denken. 

Peer pressure can be though, believe me: I know. Als pescotariër die vaak vegetarisch en vegan eet en als de persoon die erom bekend staat altijd gezond te eten en haar home made lunch in bakjes overal mee naartoe sleept heb ik al heel wat opmerkingen naar mijn hoofd gekregen. Dat bedoel ik niet negatief, maar men heeft hier over het algemeen altijd wel een mening over en steekt dit niet onder stoelen of banken. Ik kan mij goed voorstellen dat het erg vervelend kan zijn als dit gebeurd. Toch wil ik je echt op het HART drukken, laat je hier niet gek door maken. Doe je ding en eet vooral wat jij zelf WIL. 

6.       Vergeten waarom je gezond(er) wil eten. 

Misschien is dit wel het moeilijkste deel van gezond willen eten. Niemand gaat namelijk ooit gezond eten, omdat ze ongezond eten niet lekker vinden. Nee, deze mensen zijn er vast wel, maar ongezond eten is vaak juist zo gemaakt (vol gepropt met smaakstoffen) zodat jij het heel lekker vind en het verslavend is. Gezond eten kan super lekker zijn (kijk maar naar al deze recepten!), maar het is natuurlijk ook vaak een keuze die je maakt. De keuze die ervoor zorgt dat jij lekkerder in je vel zit, kan afvallen, beter voor jezelf zorgt en waardoor de gezondheid van jouw lichaam positief beïnvloed wordt. Vergeet vooral niet waarom je ook alweer deze lifestyle wil ontwikkelen en behouden. Het is geen straf, maar een keuze.
 

Met deze tips eet je heel eenvoudig gezonder gedurende de dag.


Wat maakt het voor jou moeilijk om gezond te eten?
Lieve JIJ, je kan het!

Volgen jullie Healthy Wanderlust al op Facebook? 
Gebruik #healthywanderlust als je één van mijn gerechten maakt, super leuk om te zien!