IN BALANS | HOE IK DAGELIJKS IN BALANS BLIJF?

In balans blijven? | Een gezond gewicht en een gezonde levensstijl

Ik hou van eten. Dat is je inmiddels misschien wel opgevallen met een website vol lekkere recepten. Ik eet voornamelijk gezond, want van een gezonde levensstijl word ik veel gelukkiger. Gezond en lekker eten is mij met de paplepel ingegoten en daar ben ik tot de dag van vandaag nog steeds heel blij om! Jij houdt misschien ook wel van eten. Wie niet? Misschien net zo gezond of (iets) minder gezond. Hierbij is het in mijn ogen onwijs belangrijk dat je weet hoe je balans moet houden. Deze vraag kreeg ik laatst ook een aantal keer: hoe blijf je in balans? Ik vertel het je met liefde!


IN BALANS BLIJVEN? IK DOE NIET AAN DIËTEN.

Persoonlijk zweer ik bij een gezonde levensstijl. De 80% / 20% regel zoals vele aanhouden. Ik geloof niet in (langdurig) diëten. Waarom niet? Omdat een dieet meestal niet natuurlijk aanvoelt en op lange termijn erg lastig is om vol te houden. En dan wat? Dan valt men weer terug in zijn of haar oude routine qua eten en blijf je qua gewicht schommelen. Daarnaast zijn veel diëten in mijn ogen voornamelijk gefixeerd op afvallen en niet altijd op het gezond voeden van je lichaam. Dat is in mijn ogen het allerbelangrijkste.



Hoe blijf ik in balans? Ik staar mij niet blind op wat niet mag. Sterker nog: ik richt mij echt vooral op wat wel mag en wat ik wel wil. Wat wel goed is voor mijn lichaam en waardoor ik mij wel lekkerder voel (lees: meer energie etc). Onderstaande punten beschrijven hoe ik doorgaans in balans blijf:

  1. Beweeg regelmatig. Een goede workout of een fijne wandeling. 
  2. Drink voornamelijk water en thee (ik drink doorgaans slechts 1 a 2 kopjes koffie per dag). 
  3. Een goede voorbereiding is het halve werk: zorg voor voldoende boodschappen in huis (voornamelijk gezonde boodschappen ;-)) en bereid je maaltijd(en) voor wanneer mogelijk.
  4. (Zelfgemaakte) gezonde snacks maken het behouden van een gezonde levensstijl echt makkelijker.
  5. Eet goed en voldoende en niet minder. Honger jezelf absoluut niet uit!
  6. Eet tot je voldoende gegeten hebt en niet bomvol zit. Dit is namelijk echt niet nodig.
  7. Zorg dat elke maaltijd voldoende goede voedingsstoffen bevat. Zoals bijvoorbeeld altijd voldoende groente.
  8. Eet over het algemeen gezond, lekker en gevarieerd en snack wanneer je daar echt zin in hebt.
  9. Embrance een gezonde levensstijl en leef niet met strenge eetregels. Wees lief voor jezelf en je lichaam.

ELK LICHAAM IS ANDERS

Er wordt mij regelmatig gevraagd of ik eetschema’s wil opstellen aan de hand van mijn eigen levensstijl. Echter is elk lichaam anders en elk persoon heeft andere behoeftes. Een eetschema (overigens heb ik deze niet, haha) gebaseerd op mijn manier van eten past wellicht helemaal niet bij jou. Experimenteer, luister naar je lichaam en ontwikkel een gezonde levensstijl die bij je past. Dit zal jou helpen om in balans te blijven en zal bijdragen aan een gezond en vitaal lichaam.

Be kind to yourself!

Lees ook: waarom je nu moet stoppen met op de weegschaal staan. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *