TIPS OM TE LEREN ONTSPANNEN

20170128_102305200_iOS-1-1.jpg

Druk, druk, druk, druk. Herken je dit een beetje? Tegenwoordig zijn we drukker dan ook, we werken meer, doen meer en proberen alles te combineren. Daarnaast is onze generatie vrijwel altijd online, altijd in contact en lezen en horen we de hele dag door ontzettend veel nieuwe informatie. Extra belangrijk dus om af en toe lekker te ontspannen, maar hoe doe je dit? Lees nu verder voor alle tips. 


EEN DAG BESTAAT UIT EEN HOOP PRIKKELS

We ontvangen appjes, krijgen mailtjes binnen, handelen telefoontjes af, regelen van alles en nog wat, we doen aan multitasken, zitten verdurend op social media, zijn op de hoogte van het nieuws in de wereld en onderhouden elke dag veel sociale contacten. En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle andere prikkels op de werkvloer of de huishoudelijke to-do list die eigenlijk ook nooit stopt. Kortom, de hele dag ontvangen we een hele hoop prikkels.

Om goed te kunnen ontspannen, iets wat heel belangrijk is om weer even in het hier en nu te leven, moeten we al deze prikkels kunnen loslaten en verwerken. Ontspannen is in alle drukte echt even stilstaan. Alles wat 'moet' loslaten en alles wat er om ons heen gebeurt buitensluiten. Vandaag leer ik je hoe je dit het beste kan doen!

TIP 1: CREEËR EEN RUSTIGE OMGEVING.

Dit klinkt misschien heel logisch, maar toch is het iets waar we behoorlijk wat moeite mee kunnen hebben. Meestal horen we gedurende de dag altijd wel geluid. De TV staat aan of de radio of geluidjes van whatsappjes of mailtjes die binnen komen. Om je even af te kunnen sluiten is het belangrijk om een omgeving te creëren zonder geluiden die je kunnen afleiden. Zet alle elektronische apparatuur even op stil en leg de telefoon weg.

TIP 2: ZORG VOOR MINDER STRESS

"Ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan!" In sommige gevallen wel inderdaad. Toch kan je er in veel gevallen al van te voren voor kiezen om minder stress te ervaren. Kies er bijvoorbeeld voor om altijd je wekker 5 of 10 minuten eerder te zetten dan nodig, dit geeft je net wat meer de ruimte om wat rustiger aan toe doen waardoor jij de dag nooit meer gehaast begint. Rustig je ochtend ritueeltje afmaken en daarna fris de deur uit stappen is echt veel fijner dan rennen, vliegen, je ontbijt naar binnen proppen, van alles vergeten en vervolgens bezweet op je werk aankomen.

Hetzelfde geldt voor dingen uitstellen. Wanneer er teveel op het laatste moment nog moet gebeuren zorgt dit automatisch voor stress. Zorg er daarom voor dat een aantal kleine 'klusjes' uiteindelijk niet één grote klus worden.

TIP 3: MAAK HET JEZELF MAKKELIJK

Wij multitaskers zijn er ontzettend goed in om een beetje te streng voor onszelf te zijn. Alles moet namelijk gewoon kunnen en ook allemaal tegelijk. Maak het jezelf makkelijk. Kook voor 2 of meerdere dagen. Haal genoeg boodschappen in huis waardoor je niet elke dag nog even naar de supermarkt hoeft te gaan. Bewaar je spullen op een vaste plek, elke keer alles kwijt zijn is toch ook niet fijn. Of leg bijvoorbeeld je kleren voor de komende dag klaar.

TIP 4: STOP SOMS EVEN BEWUST MET WAT JE DOET

We zijn altijd geneigd om maar door, door, door en door te gaan. Wij Nederlanders zijn een ontzettend efficiënt volk, we proberen alles zo goed mogelijk te plannen en zoveel mogelijk uit onze dag te halen. Dat is natuurlijk helemaal niet slecht, we krijgen hierdoor een hoop voor mekaar, maar hierdoor racen we over het algemeen met een behoorlijk hoog tempo de dag door. Ho, stop. Even bewust stoppen dus.

Kom je na een lange dag werken of school thuis en wil je meteen aan het avond eten beginnen en tegelijkertijd nog eventjes wat WhatsApp berichtjes sturen? Stop dan eventjes. Pak even wat te drinken, kleed je om en stop even een paar minuutjes met wat je doet. Laat alles even los en neem als het ware even een korte pauze voor je weer verder gaat. Deze kleine pauzes kan je gedurende de dag vaker voor jezelf inlassen. Dit zorgt ervoor dat je wat bewuster omgaat met deze kleine rustmomenten en ze dus ook beter zal herkennen en ervaren.

TIP 5: FOCUS JE MINDER OP ANDERE EN JE OMGEVING

Het gaat natuurlijk automatisch, maar eigenlijk zijn we altijd bezig met wat er in onze omgeving allemaal gebeurt. We focussen ons ook vaak op andere, zoals het leven van vrienden en familie of hoe het met die ene collega gaat. Dat is natuurlijk ook heel gezellig, maar om te ontspannen is het ook goed om je af en toe alleen even op jezelf te focussen. Even alleen aan jezelf denken. Hoe voel jij je en waar heb je behoefte aan? Luister naar jezelf en maak van jezelf een prioriteit.

TIP 6: PLAN ELKE DAG EEN MOMENTJE VOOR JEZELF IN

Plan bewust elke dag een moment voor jezelf in. Wat je dan gaat doen mag je natuurlijk zelf weten, iets wat jij leuk vindt en waar jij rustig van wordt. Lees een goed boek in bed, neem een lange warme douche, kijk een aflevering van je favoriete serie of ga even mediteren. Kies er in dat moment bewust voor om alleen even daar mee bezig te zijn.

Ik hoop dat deze tips jou helpen om wat meer te kunnen ontspannen. Onthoud ook goed dat het voor sommige best lastig is om te ontspannen, maar blijf hier gewoon mee oefenen om te ontdekken welke manier het beste bij jou past.


Volgen jullie Healthy Wanderlust al op Facebook? 
Gebruik #healthywanderlust als je één van mijn gerechten maakt, super leuk om te zien!

 

 
Afsluiting 2.png