LEVEN VOLGENS JOUW MENSTRUELE CYCLUS | #MEERZELFLIEFDE

Leven volgens jouw menstruele cyclus | #meerzelfliefde

De menstruele cyclus. Iets wat (vanzelfsprekend) elke maand weer opnieuw een rol speelt in jouw leven. Elke vrouw beleeft dit op haar eigen manier en dat maakt jouw vrouwelijke cyclus zo uniek. Wat we wel allemaal hetzelfde ervaren zijn de verschillende fases van de menstruele cyclus. Bij elke fase horen verschillende verschijnselen en de meest bekende daarvan is: de menstruatie (de dagen waarop je bloed). Dit ervaren we over het algemeen als onprettig, onhandig en vaak ook onhygiënisch. Toch is er zoveel meer dan die paar specifieke dagen van je menstruele cyclus. Wanneer jij steeds meer gaat leven volgens deze verschillende fases ontdekt je ook hoeveel positieve dingen de menstruatie cyclus met zich meebrengt. Lees je mee?


JOUW MENSTRUELE CYCLUS ALS GUIDELINE

Voor het schrijven van dit artikel werd ik geïnspireerd door het volgen van de #lievelingscyclus Instagramcursus van Shanna Proost. Tijdens deze cursus legde zij precies uit waar ik al maanden mee bezig ben. Ook het overstappen van de Mirena spiraal naar het gebruiken van de Daysy heeft hier alles mee te maken. Mijn lichaam haar natuurlijke werking terug geven. Zonder kunstmatige hormonen die dit proces al vanaf mijn tienerjaren had platgelegd.

Menstruele cyclus | Menstruatie cyclus

Jouw menstruele cyclus bestaat uit vier verschillende fases. De menstruatie periode, de folliculaire (pre-ovulatie) periode, de ovulatie (eiersprong) periode en de luteale periode (voorafgaande aan de menstruatie). Deze periodes worden doorgaans ook wel aangegeven met de namen van de seizoenen. De menstruatie periode wordt de “winter” genoemd en dit gaat vervolgens het klokje rond.

Wanneer je ontdekt en leert welke verschillende hormonen een (grote) rol spelen tijdens de verschillende fases en welk effect dit kan hebben op jouw lichaam (opgeblazen gevoel, libido, pijnklachten etc) of emotionele gemoedstoestand (stemmingswisselingen, zelfvertrouwen, energielevel etc) kan je hier zelf ook rekening mee houden en op inspelen. Hoe je dit doet?


DE VERSCHILLENDE FASES VAN DE MENSTRUELE CYCLUS

We zullen proberen in een notendop te omschrijven waar elke fase voor staat en welke verschijnselen dit over het algemeen met zich meebrengt. Disclaimer: elke vrouw is anders. Wat jij tijdens een bepaalde fase van de cyclus ervaart hoeft niet per definitie hetzelfde te zijn voor een andere vrouw. Ook is de duur van de menstruele cyclus van elke vrouw anders. Dit is niet goed of slecht. Maak je je hier toch zorgen over? Neem dan altijd contact op met de huisarts.



De menstruatie fase: Wanneer je bijvoorbeeld een menstruatie planner of cyclus app gebruikt om je menstruatie te tracker zal het begin van de menstruatie cyclus meestal beginnen bij de menstruatie fase. Deze fase wordt aangegeven als de 1e t/m de 6e dag van de cyclus. Je herkent de menstruatie fase doordat je bloed. Jouw baarmoeder stoot tijdens dit proces het onbevruchte eitje af dat tijdens de eisprong is losgekomen.

Menstruele cyclus | Menstruatie cyclus
Menstruele cyclus | Menstruatie cyclus

Vanaf dag 1 zal het oestrogeen (hormoon) level in jouw lichaam stijgen. De eerste dagen kan je stemmingswisselingen ervaren door de verandering van hormonen in je lichaam. Tijdens de menstruatie fase vraagt jouw lichaam vaak om rust. Misschien herken je dit wel doordat je je liever even terugtrekt. Lekker met een dekentje op de bank of wanneer je meer behoefte hebt aan me-time. Plan deze momenten dan ook vooral voor jezelf in.

Een goede portie extra zelfliefde en self-care kan tijdens deze dagen absoluut geen kwaad. Treat yourself en drink wat extra kopjes PERIOD thee!

De folliculaire fase: Dit is de periode die na de menstruatie fase om de hoek komt kijken. Het is als het ware de voorbereidende fase op de eisprong. De folliculaire fase ervaar je elke maand van ongeveer dag 7 t/m dag 13 van de menstruele cyclus. Tijdens deze dagen blijft het oestrogeen level in jouw lichaam stijgen. Dit betekent dat jij over het algemeen lekkerder in je vel zit en je meer energie hebt. Letterlijk een frisse start!

Tijdens deze fase ben je waarschijnlijk ook een stuk socialer. Maak gebruik van deze natuurlijke vrouwelijke energie door leuke dingen te ondernemen, sportief te zijn of vol enthousiaste te werken aan iets waar jij passie voor hebt. Je zit waarschijnlijk vol inspiratie en positieve energie.

De ovulatie fase: De eisprong. Deze fase is natuurlijk ontzettend belangrijk en magisch. Het is namelijk de periode waarin je als vrouw vruchtbaar bent en dus de mogelijkheid hebt om zwanger te worden. Wanneer je niet zwanger wilt worden is dag 13 t/m 21 (gemiddeld genomen) vaak niet een handige periode, maar toch het blijft het erg bijzonder dat dit mogelijk is.

Tijdens deze fase van de menstruatie cyclus neemt het hormoon progesteron ook een sprint. Dit hormoon helpt jouw lichaam en voornamelijk de baarmoeder om zich voor te bereiden op een goede innesteling van het (bevruchte) eitje. Eigenlijk compleet logisch gezien de fase waar je je in bevindt, maar tijdens de ovulatie fase is jouw libido gemiddeld gezien het hoogst. Neem het er dus lekker van en maak tijd voor elkaar vrij! 😉

Menstruele cyclus | Menstruatie cyclus
Menstruele cyclus | Menstruatie cyclus

Ook het hormoon oestrogeen bereikt tijdens deze fase een hoogtepunt. Wat heel erg fijn hieraan is, is dat dit een positief effect kan hebben op jouw gemoedstoestand. Zo voel je je waarschijnlijk zelfverzekerder, ben je sociaal en vrolijker. Moet je een belangrijke presentatie geven? This is your moment to shine babe!

De luteale fase: Dit is de periode waarin jouw lichaam zich voorbereidt op de menstruatie. Op dag 21 t/m 28 (nogmaals: een gemiddelde) dalen de levels oestrogeen en progesteron in jouw lichaam. Dit is ook de periode waarin vrouwen aangeven last te hebben van PMS. Door de daling van deze hormonen in jouw lichaam zal je meer stemmingswisselingen ervaren.

Je herkent het misschien wel he? Je bent vaker en sneller geïrriteerd (mannen hebben over het algemeen ook meer last van deze fase ;-)), je bent emotioneler (lees: huilen om niks, we all do it) en je voelt je soms ook minder prettig in je lichaam (minder zelfvertrouwen). In deze fase van de menstruele cyclus is het fijn om extra goed naar je lichaam te luisteren. Waar heb je behoefte aan en waardoor zou je je beter voelen? Doe vooral lekker waar jij zin in hebt, want emotioneel gezien is dat waarschijnlijk precies waar je behoefte aan hebt.


TRACK JOUW PERSOONLIJKE CYCLUS

Door meer rekening te houden met de verschillende fases en door jouw persoonlijke cyclus te tracken kan jij jouw dagen / leven meer inplannen volgens de pieken en dalen van de menstruele cyclus. Persoonlijk gebruik ik de app die bij de Daysy hoort en de Clue app om mijn menstruatie cyclus te tracken. Wat fijn is aan de Clue app (geheel gratis) is dat je ook per fase precies kan invoeren hoe je je voelt, wat je ervaart of wat je lichaam op dat moment aangeeft. Zo herken je patronen en kan je hier rekening mee houden.

Moet je een belangrijke afspraak inplannen? Doe dit dan in de 2e en 3e fase van de menstruele cyclus. Weet je dat je veel behoefte hebt aan niks doen tijdens de 1e of 4e fase? Plan wat meer me-time in. Leer ook meer te houden van de menstruatie cyclus, want dit krachtige natuurlijke proces kan jou soms precies vertellen waar je wel of geen behoefte aan hebt. Girl power noemen ze dat ook wel eens 😉

Lees hier alle zelfliefde artikelen.

Afbeeldingen afkomstig van Shutterstock

lees meer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *