7 OCHTEND ROUTINES VOOR EEN GEZONDE LEVENSSTIJL

Het zit hem vaak in de kleine dingetjes he? Zo ook als het gaat om het ontwikkelen en behouden van een goede ochtend routine die perfect past bij een gezonde levensstijl. De manier waarop jij aan je dag begint kan heel erg bepalend zijn voor hoe je de rest van de dag zal ervaren. Best belangrijk dus om goed na te denken over jouw ochtend routine! Wat zijn jouw gezonde ochtend routines en waarom hecht je hier zoveel waarde aan? Vandaag neem ik je mee in 7 ochtend routines die jouw levensstijl compleet kunnen veranderen. 


OCHTEND ROUTINES OM JE LEVENSSTIJL TE VERANDEREN 

7 ochtend routines voor een gezonde levensstijl | Healthy Wanderlust

Persoonlijk hecht ik veel waarde aan mijn ochtend routine. Ik kies er bewust voor om op een bepaalde manier mijn ochtend (het uurtje voor de werkdag begint) in te delen om hier zo profijt van te hebben gedurende de dag. Met liefde deel ik mijn tips en trucjes met jullie zodat jullie vanaf nu ook zoveel mogelijk kunnen halen uit een nieuwe ochtend. 

1. Probeer niet te snoozen. 

Snooze jij wel eens? Je hebt misschien het gevoel dat je die laatste momentjes in bed nog even mooi kan meepikken voor wat extra energie, maar niets is minder waar. Dit kost je juist meer energie! Door direct nadat de wekker is gegaan wakker te worden zal je frisser en helderder aan je dag beginnen. Probeer het eens een paar dagen. 

2. Raak je telefoon nog even niet aan. 

Tegenwoordig doen we het bijna allemaal. We worden wakker en het eerste wat we doen is op onze telefoon kijken. Voor sommige is dit een manier om even lekker rustig wakker te worden, maar onbewust krijg je ook alweer ontzettend veel informatie en prikkels binnen. Kies ervoor om je telefoon nog even te laten liggen tot tijdens of na het ontbijt. Zo start je de dag echt rustig. 

3. Doe wat stretch oefeningen. 

Er zijn veel mensen die hier erg enthousiast over zijn. Begin voordat je aan je to-wash, to-eat en to-do's begint in de ochtend kan je ervoor kiezen om je lichaam nog even lekker te stretchen. Het zorgt ervoor dat je lichaam flexibeler wordt en het zou ook een positief effect kunnen hebben op de doorbloeding. 

4. Drink een glas lauwwarm water. 

Dit trucje heb je misschien al wel eens gehoord, maar het is ook zeker waardevol. Door de dag te beginnen met één of twee glazen water zorg je er niet alleen voor dat je jouw lichaam na een goede nacht slapen weer aanvult met water, maar ook dat de spijsvertering in jouw lichaam meer op gang komt. Wist je dat door gedurende de dag genoeg water te drinken je ook meer gewicht kan verliezen? Door genoeg water te drinken is de verbranding in je lichaam namelijk hoger. 

5. Zet wat vrolijke of rustgevende muziek op. 

Zet terwijl je, je klaarmaakt wat fijne muziek op. Muziek kan een positieve en uplifting invloed hebben op jouw humeur en wat is er nou heerlijker dat de dag beginnen met wat vrolijke tunes. Ben je een beetje onrustig wakker geworden of heb je een spannende dag voor de boeg? Kies voor een rustgevende playlist. 

6. Ontbijt altijd goed, neem hier de tijd voor. 

Plan je ochtend routine als het mogelijk is zo in dat je zelf ook (mocht je kinderen hebben) tijd hebt om goed te ontbijten en om hier ook even rustig voor te kunnen gaan zitten. Een gezond ontbijt is ontzettend belangrijk voor een gezond lichaam, maar ook om je gedurende de ochtend energiek te voelen. Automatisch zal dit je helpen om gemotiveerder en productiever te zijn. 

7. Plan je dag. 

Kies ervoor om een paar minuutjes van je ochtend te besteden aan je planning van de dag. Hierdoor weet je precies wat er die dag op het programma staat en zo hou je overzicht. Door dit te doen zal je er gedurende de dag voor zorgen dat onnodige stress meteen onderschept wordt. Kijk met een realistische blik naar je planning. Wat heeft prioriteit? Is deze planning haalbaar? Een realistische planning zal ervoor zorgen dat je ook eerder een productieve dag zal ervaren. 


Waar bestaat jouw gezonde ochtend routine uit?