SLAAPRPOBLEMEN? PAS JE EETPATROON AAN

Slaapproblemen? Pas je eetpatroon aan | Healthy Wanderlust

Dat je slecht slaapt of zelfs slaapproblemen hebt kan door veel dingen veroorzaakt worden, maar wist je dat ook jouw keuze in voeding hier mee te maken kan hebben? Jouw levensstijl kan een enorme invloed hebben op jouw nachtrust en wat jij gedurende de dag eet en drinkt hoort daar ook zeker bij. Misschien volg je wel een streng dieët of eet jij vlak voor het slapen gaan nog voeding dat juist stimulerend voor de hersens werkt. Ik leg je graag uit welke voeding deze slaapklachten kunnen veroorzaken en hoe jij jouw eetpatroon kan aanpassen.


SLAAPPROBLEMEN: WAAROM IS EEN GOEDE SLAAPRUST ZO BELANGRIJK?

Waarschijnlijk weten we allemaal wel dat voldoende nachtrust goed voor ons is, maar waarom eigenlijk? De functie van slapen is het opladen van de hersenen, het zorgt er dus voor dat jouw hersenen goed kunnen functioneren. Een slechte nachtrust of chronisch slaaptekort kan veel klachten met zich meebrengen. Zo kan men last hebben van concentratieproblemen, hoofdpijn, erg prikkelbaar zijn, zich gedurende de dag futloos voelen of zelfs depressieve gevoelens ervaren.

Wist je dat een slechte nachtrust ook voor meer honger kan zorgen? Dit komt doordat er een disbalans in de hormonen ontstaat. En hormoonontregelingen kunnen juist weer slaapproblemen veroorzaken, vervelend als je in zo’n vicieus cirkeltje terecht komt natuurlijk!

VOEDING DIE JOUW NACHTRUST KAN VERSTOREN

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen, maar suikers spelen een grote rol bij slaap problemen. Ook wordt er geadviseerd om alcohol, geraffineerde voedingsmiddelen (denk hierbij aan alle producten die voor jouw gemak door de consument zijn geproduceerd, zoals kant-en klaar maaltijden en junkfood) en cafeïne te mijden. Vette maaltijden zijn voor het lichaam moeilijk om te verteren en kunnen je dus zeker wakker houden, hetzelfde geldt trouwens voor pittig eten.

Pas dus ook op met een lekkere kop warme thee voor het slapen gaan! Sommige soorten thee bevatten namelijk ook cafeïne, kies daarom voor milde kruidenthee.

ENERGIEBEVORDEREND EETPATROON

Het moment waarop je eet en wat je dan eet heeft ook veel te maken met of jij s’avonds makkelijk in slaap komt en hoe optimaal jouw nachtrust zal zijn. In de ochtend kan jouw lichaam voedsel het beste verteren en het heeft hier in de avond/nacht het meeste moeite mee. Helaas eten wij over het algemeen juist in de ochtend een lichte maaltijd en in de avond een zware maaltijd.

Als jij last hebt van slaapproblemen dan kan je dit eetpatroon beter aanpassen. Een groot ontbijt (dat ook voor veel energie zorgt voor de rest van de dag), lunch, gezonde tussendoortjes en een lichte maaltijd als avond eten.

Uiteraard is het van belang om gedurende de dag gezond en gevarieerd te eten. Een gezond voedingspatroon zorgt ervoor dat jouw lichaam de voedingsstoffen binnen krijgt die het nodig heeft om te functioneren, te groeien en te herstellen. Zorg er daarom voor dat je gedurende de dag genoeg groentes en fruit binnen krijgt, kiest voor producten met langzame koolhydraten (zoals volkoren brood, volkoren pasta, quinoa of havermout), dat je jouw eiwitten haalt uit bijvoorbeeld peulvruchten en zaden en kiest voor de juiste vetten.

SLAPEN MET EEN ROMMELENDE MAAG IS OOK NIET ALLES

Je bed induiken met een honger gevoel zal je ook geen goede nachtrust bezorgen. Kies er daarom voor om voor het slapen nog een lichte snack te eten. Bijvoorbeeld een volkoren cracker met een gezonde spread. Dit bevat veel koolhydraten waardoor je lichaam een stofje aanmaakt waar je rustiger van wordt, daarnaast geeft het een verzadigd gevoel. Een andere optie is een schaaltje magere kwark of een banaantje. Lekker!


Volgen jullie Healthy Wanderlust al op Facebook?
Gebruik #healthywanderlust als je één van mijn gerechten maakt, super leuk om te zien!

10 thoughts on “SLAAPRPOBLEMEN? PAS JE EETPATROON AAN

  1. Irma says:

    Best wel bizar hoeveel invloed eten kan hebben op je slaappatroon! Ik probeer zelf veel snacken, koffie en zware maaltijden in de avond te vermijden, maar wel te zorgen dat ik zonder een rommelende maag in bed ligt. Dat helpt mij wel!(Je hebt er trouwens een nieuwe volger bij. Leuke blog heb je!)

    • Merel Teunis says:

      Goedemorgen Irma, dankjewel voor je leuke reactie!! 🙂 Wat goed dat je op deze manier goed nadenkt hoe jouw nachtrust zo optimaal mogelijk kan zijn en daar jouw eetpatroon op aanpast. Goed bezig!! Liefs, Merel

    • Merel Teunis says:

      Thanks Anne! Het is soms best lastig om te achterhalen waar dit aan ligt he? Het kan natuurlijk met veel verschillende factoren te maken hebben. Het is misschien gewoon een kwestie van uitproberen wat voor jou werkt 🙂 Volgende week komt er nog een artikel online met wat extra tips trouwens! Fijne dag babe, geniet van dit mooie weer. Liefs, Merel

    • Merel Teunis says:

      Hi Evelien, wat vervelend dat je hier af en toe last van hebt. Maar zoals je ziet zijn hier op veel gebieden oplossingen voor! 😉 Volgende week verschijnt er een vervolg artikel online met nog wat extra tips. Wie weet heb je hier ook nog wat aan? Liefs, Merel

  2. Lorenza says:

    Wat een fijne tips om te lezen. Mijn nachtrust kan heel wisselend zijn. Van heel slecht, naar soms wel oke. Ik heb vooral veel moeite met mijn ritme. Ik ben savonds al heel snel moe rond 8 uur, en ben altijd rond half 6 – 6 uur sochtends wakker. Best fijn als je vroeg wilt opstaan, maar savonds wat productiever en meer energie hebben zou ook wel fijn zijn!

    • Merel Teunis says:

      Hi Lorenza, wat een leuke reactie om te lezen. Dat lijkt me inderdaad best lastig! Ik zou inderdaad proberen echt een vast ritme te vinden. Optijd je bed in zodat je wel genoeg slaap krijgt aangezien je relatief vroeg wakker bent. Misschien ben je gewoon echt een ochtend persoon 😉 Wel fijn dat je dan vroeg wakker bent, kan je lekker veel uit je ochtend halen, maar ook niet gek dat je dan al wat eerder moe wordt. Volgende week verschijnt er een vervolg artikel met extra tips voor een goede nachtrust, misschien heb je hier nog wat aan! Liefs, Merel

Comments are closed.