TIPS VOOR WANNEER JE BEGINT MET HARDLOPEN

5 x hardlopen | Tips voor wanneer je begint met hardlopen

Wil jij beginnen met hardlopen, maar weet je niet precies hoe? Wij hopen je vandaag te inspireren met tips voor wanneer je begint met hardlopen. Een paar dagen terug benoemde we een aantal sporten die je goed vanuit huis van uitvoeren, maar misschien sport jij liever buiten nu het weer lekkerder weer is! Lees snel verder en hopelijk zien we jou volgende keer lekker in actie. Go for it babe!


BEGINNEN MET HARDLOPEN DOE JE ZO

Mega goed dat je in beweging wilt komen en het hardlopen wilt oppakken. Way to go babe! Regelmatig sporten en in beweging zijn hoort bij een gezonde levensstijl en het maakt ons heel blij dat jij dit ook belangrijk vindt. Lees onderstaande tips voor wanneer je begint met hardlopen om sportblessures te voorkomen en om je te laten inspireren en motiveren om het beste uit jouw workout te halen.

1. ZORG VOOR EEN MOTIVERENDE SPORT OUTFIT

Bij hardlopen willen we je op het hart drukken om deze sport uit te voeren met goede hardloopschoenen aan je voeten. Goede hardloopschoenen voorkomen sportblessures en kunnen deze workout veel leuker, makkelijker en effectiever maken. Laat je hierin altijd adviseren of lees op internet waar goede hardloopschoenen aan moeten voldoen. Daarnaast kan het heel motiverend zijn om een leuke workout outfit voor jezelf te scoren waarin je, je op je gemak voelt. Dit geeft extra motivatie om te sporten!

2. GEBRUIK EEN HARDLOOP APP

Een hardloop app is ontzettend handig wanneer je net begint met hardlopen. Zo kan je met een app natuurlijk makkelijk de afstand en tijd van jouw workout timen, maar een app kan jou ook (gratis!) coaching bieden. Deze coaching kan ervoor zorgen dat je geen hardloop fouten maakt en jou aan de andere kant tijdens een workout uitdagen. De ‘5K RUNNER‘ app is heel fijn voor beginners en ook de ‘RUNKEEPER‘ app kunnen we aanraden!

3. LEES JE IN OVER MOGELIJKE HARDLOOPBLESSURES

Het laatste waar je natuurlijk op zit te wachten is het oplopen van een sportblessure. Ook bij hardlopen moet je hier alert op zijn en daarom is het belangrijk om je hier van te voren over in te lezen. Op deze manier weet je waar je op moet letten en herken je de eerste signalen van een beginnende sportblessure zodat deze zich niet verder zal ontwikkelen. Lees hier een aantal tips om hardloopblessures te voorkomen.

4. BOUW RUSTIG OP

Zoals we al zeiden vinden we het geweldig dat je wilt gaan hardlopen om in beweging te komen en te werken aan een gezond lichaam. Good for you! Echter is het een fout om meteen een rondje van 10 km te willen rennen. Mega ambitieus natuurlijk, maar je lichaam is dit totaal niet gewend. Bouw het hardlopen daarom rustig op zodat je lichaam hieraan kan wennen, maar jij ook de motivatie houdt om jezelf steeds wat meer uit te dagen.

5. BEGIN MET EEN WARMING UP EN SLUIT AF MET EEN COOLING DOWN

Vergeet vooral niet om je lichaam op te warmen voordat je aan jouw hardloop rondje van de dag begint. Door je spieren te strekken en rustig te beginnen met wandelen bereid je, je lichaam voor op de workout. Sluit het hardlopen op dezelfde manier af door de laatste meters te wandelen en de spieren opnieuw te strekken. Op deze manier voorkom je deels spierpijn en nog belangrijker; verklein je de kans op sportblessures.

Lees hier alle GEZONDE VROUW artikelen.