Tips om balans te krijgen in jouw eetpatroon

hoe-hou-je-balans-in-je-eetpatroon.jpg

"Ach, dat ene koekje kan echt geen kwaad, nog ééntje dan en oke nog één om het af te leren". Voor je het weet heb je tijdens een avondje bankhangen een halve rol chocolade koekjes op. "Wat heeft ze heerlijk gekookt, ik schep nog een keertje op! En een toetje? Tuurlijk!" Geloof mij, die gedachtes ken ik allemaal maar al te goed. Vind je het lastig om minder te eten? Ben je een emotie eter of wil je graag een paar kilo's kwijt? Regelmaat en balans in je eetpatroon is altijd belangrijk.

Balance is the key to everything. Misschien wordt je langzaam gek van deze zin, je komt hem namelijk overal tegen, maar op het gebied van eten geloof ik hier heilig in. Ik hecht enorm veel waarde aan een gezonde levensstijl, een gezond lichaam en gezonde voeding. Tuurlijk is het heerlijk om af en toe wat te snoepen, maar stel hier voor jezelf grenzen aan.

Ik krijg vaak de vraag van mensen om mij heen hoe ik het volhoud om altijd gezond te eten? Heel simpel, ik eet niet altijd gezond. Ook ik kan heel erg gelukkig worden van lekker eten, dit doe ik dus ook gewoon, maar toch ben ik mij altijd bewust van wat ik eet. Ik vind gezond eten vaak heerlijk en door de jaren heen heb ik een groot aantal recepten verzameld, dit maakt het vaak makkelijker om een gezonde maaltijd op tafel te toveren. Niks mis mee om dan af en toe te genieten van iets wat niet perse goed voor je is. En dit is precies het balans waar ik het over heb.


Wat heeft jouw lichaam nodig?

Bepaal voor jezelf wat jouw doelen zijn. Wil je gezonder gaan eten? Afvallen? Of bijvoorbeeld jouw eetgedrag onder controle krijgen? In het ontwikkelen van het geschikte eetpatroon is het daarom extra belangrijk om te bepalen wat jouw lichaam nodig heeft. Een vrouw heeft gemiddeld 2000 kcal per dag nodig en een man 2500 kcal. Wanneer jouw doel afvallen is en je veel tijd doorbrengt in de sportschool dan is het verstandig om je in te lezen over de voeding die je lichaam nodig heeft om hiervan te herstellen. Een aantal voorbeelden hiervan kun je hier lezen: Wat je het beste kan eten voor & na het sporten?

Weet wat je eet.

Wil je meer inzicht krijgen in het ontwikkelen van een gezonde levensstijl? Verdiep je dan bijvoorbeeld in het lezen van etiketten en ontdek welke voeding echt gezond is. Misschien kan je wel een heleboel nieuwe producten gaan uitproberen en kun je genieten van het ontdekken van nieuwe smaken! Geniet vooral van wat je eet, wanneer jij bewust bezig bent met het eten van jouw maaltijd zal je hier veel meer voldoening uit halen. Persoonlijk vind ik het heel leuk om bezig te zijn met gezonde voeding en het ontwikkelen van een gezonde levensstijl. Wil je weten hoe ik dit doe? Lees dan hier welke tips ik met jullie wil delen!

Kies voor een gezonde levensstijl i.p.v. een leven vol diëten.

Begrijp me niet verkeerd, veel diëten werken voor sommige mensen ontzettend goed. Heel knap als je hiermee je doelen kan bereiken. Toch zijn diëten vaak erg streng en lastig vol te houden. Een gezonde levenswijze is een manier van leven en daarom makkelijker langer vol te houden. Hierin hou je bijvoorbeeld de bekende 80% - 20% regel aan. Dit wil zeggen dat je 80% van de tijd gezond, regelmatig en de juiste hoeveelheden eet en dat je 20% van de tijd ook een beetje kan snacken. Maar dat kan natuurlijk ook de 90% - 10% regel zijn, maar net wat voor jou werkt!

Geef jezelf ook even tijd om aan deze manier van eten te wennen, het duurt soms even maar je wordt er vanzelf handig in.


Hoe zorg jij ervoor dat je balans hebt in jouw eetpatroon?

Volgen jullie Healthy Wanderlust al op Facebook?
Gebruik #healthywanderlust als je één van mijn gerechten maakt, super leuk om te zien!

 
Liefs-Merel.png