TIPS TEGEN DE WINTERDIP

5 x tips tegen de winterdip | Zo kom je van de winterdip af

Tips tegen de winterdip? Hier ben je aan het goede adres! Tijdens de koudere en vooral donkere wintermaanden krijgen veel mensen last van de winterdip / winterdepressie. Door het gebrek aan licht voelen we ons minder gelukkig, ervaren depressieve gevoelens en meer vermoeidheid. Zonde! Ik ging opzoek naar tips tegen de winterdip om deze vervolgens te lijf te gaan! Lichttherapie? Self-care? Voeding om je gelukkiger te voelen? Samen komen we er wel!


5 X TIPS TEGEN DE WINTERDIP

Je bent echt niet de enige. Last hebben van ongelukkige gevoelens en vermoeidheid in de winter is heel normaal. Door het gebrek aan daglicht, frisse lucht en beweging ervaren veel mensen deze klachten. Het is ontzettend vervelend om je zo te voelen, maar gelukkig zijn er een aantal trucjes die jij kan toepassen om je ook tijdens de koudere en donkere maanden beter te voelen. Deel je ook jouw ultieme tip als je dit hebt? Zo helpen wij elkaar.

1. LICHTTHERAPIE TEGEN DE WINTERDIP

Oké, ik val hier maar meteen mee in huis. Een tijd geleden werd ik benaderd door Luminette met de vraag of ik de lichttherapiebril wilde testen. Volmondig heb ik daar ‘JA’ op geantwoord, want ik had al veel artikelen gelezen van mensen die baat hebben gehad bij lichttherapie of een daglichtlamp. Lichttherapie betekend letterlijk behandeling door licht. Zoals we al eerder zeiden kan het tekort aan (dag)licht tijdens de donkere maanden zorgen voor de winterdip. Je kan de lichtbril letterlijk altijd gebruiken: tijdens het lezen van een boek, tijdens het koken of tijdens het tanden poetsen. 

Ik vind het lastig om te bepalen of de lichttherapie bril echt werkt, maar ik heb in ieder geval geen last van de winterdip. Dat zegt misschien al genoeg toch? Oh en handig.. Je kan de bril ook een maandje proberen. En met de code “Healthy Wanderlust” krijg je ook nog eens 10% korting bij het aankoop van de Luminette.

2. GA MEER NAAR BUITEN

Ik weet het, het is koud. Het liefste blijven we massaal lekker warm binnen en hoe knus en fijn dit ook is, het is heel belangrijk om dagelijks een frisse neus te halen en in beweging te komen. Bewegen, omdat het (los dat het belangrijk voor je gezondheid/lichaam is) ook de manier is om het stofje ‘endorfine‘ aan te maken. Dit stofje maakt je gelukkiger. Naar buiten, omdat een frisse neus halen altijd een goed idee en omdat je er op deze manier voor zorgt dat je meer daglicht meepakt.

3. SELF-CARE VOOR POSITIEVE GEVOELENS

JA, lees vooral deze twee artikelen: waarom self-care zo belangrijk is en tips voor self-care momentjes die maar 5 minuten kosten. Juist op de momenten waarop je, je emotioneel of lichamelijk niet goed voelt, even niet lekker in je vel zit en behoefte hebt aan wat momentjes voor jezelf is self-care zo belangrijk. Besteed even bewust wat meer aandacht aan jezelf. Hoe voel je, je en hoe kan je er zelf voor zorgen om je beter te voelen.

4. DANKBAARHEID OEFENING

Doe jij dit wel eens? Veel mensen vinden het woord ‘dankbaarheid’ maar een zweverige bedoeling en dat is zo ontzettend jammer. Dankbaarheid oefeningen kunnen heel effectief zijn om jouw mindset positief te beïnvloeden. Wanneer je last hebt van de winterdip zullen negatieve emoties en gedachtes vaak de overhand nemen en juist daarom is het belangrijk om deze gedachtes en emoties positief te beïnvloeden. Dat kan je heel makkelijk zelf doen door bijvoorbeeld elke dag stil te staan bij een aantal dingen/mensen/momenten/mijlpalen waar je blij van wordt, waar je dankbaar voor bent of waar je van geniet. Doe dit bewust om op een positieve manier stil te staan bij je dag.

5. EET GEZOND

Wil jij meer energie hebben? Zorg ervoor dat je een eetpatroon ontwikkeld waarmee je jouw lichaam kan voeden in plaats van alleen maar te vullen. Eet gezond, vers en voldoende om er zo voor te zorgen dat jouw dagen productiever zullen zijn en jij vol energie door het leven kan gaan. Wil jij vanaf vandaag een gezond(ere) levensstijl ontwikkelen? Download gratis het “7 WAYS IN 7 DAYS” e-book. Deze guide + persoonlijke planner leren jou in één week tijd hoe je met 7 (nieuwe) healthy & happy habits leert hoe je beter voor jezelf kan zorgen.


Wat is jouw tip tegen de winterdip?

Volgen jullie Healthy Wanderlust al op Facebook? 
Gebruik #healthywanderlust als je één van mijn gerechten maakt, super leuk om te zien!