ZO BEREID JE, JE VOOR OP DE WINTER

Winter is coming! De koudere en donkere dagen zijn weer aangebroken. We hebben de zomer al een tijdje geleden uitgezwaaid en vanaf nu kunnen we onszelf klaarstomen voor de koude winter. In de winter ligt een gemene verkoudheid of een hardnekkige griepje op de loer, maar gelukkig zijn er trucjes die jij kan toepassen om te zorgen dat deze virusjes jou dit jaar overslaan. Oh.. ik hoor je denken; en mijn jaarlijks terugkomende winterdip dan? Ook hier weten we wel raad mee! Lees snel verder.


1. BEGIN DE DAG GOED 

De meeste mensen hebben in de winter veel meer moeite met opstaan. Niet heel gek natuurlijk, want het is vaak buiten nog hartstikke donker wanneer jij je bed uit moet. Om ervoor te zorgen dat je de dag toch met een goed gevoel begint is het daarom belangrijk om jouw ochtend routine hier op aan te passen. Zet je wekker bijvoorbeeld wat eerder om rustig wakker te worden met muziek en een glas lauwwarm water of doe wat stretch oefeningen. Even een momentje voor jezelf voordat je begint aan weer een nieuwe drukke dag. Nog meer tips voor een relaxte en gezonde ochtendroutine? Hier staan ze voor je op een rijtje. 

Zo bereid je, je voor op de winter

2. VERRIJK JE DAG MET GEZONDE THEE

Al eerder sprak ik over de geneeskrachtige werking van thee kruiden en ik geloof hier heilig in. Dat is ook de reden waarom ik jullie dit allemaal wil aanraden. Door bepaalde kruiden te gebruiken bij het zetten van een warm kopje thee draag je op een hele eenvoudige manier bij aan je gezondheid. Zo kan salie bijvoorbeeld heel goed werken tegen een pijnlijke keel, werkt gember verwarmend of geef je jouw hele gezondheid en lichaam een boost met af en toe een goud kopje kurkuma thee. Zo simpel, maar zo effectief! 

3. Slik vitamine D3. 

Van september t/m ongeveer april is het aan te raden op vitamine D3 bij te slikken (minimaal 25 mcg). Aangezien wij in ons kikkerlandje zo ver van de evenaar af wonen en we tijdens deze maanden minder buiten komen kunnen we deze koudere maanden niet genoeg vitamine D aanmaken onder invloed van de zon. Een tekort aan vitamine D heeft niet alleen gevolgen voor je mood, maar dit heeft ook invloed op je algehele gezondheid. Genoeg reden dus om dit deze maanden aan te vullen. 

4. ZO PAK JE DE WINTERDIP AAN

Voor veel mensen kan de bekende winterdip ontzettend vervelend zijn. Het feit dat zoveel mensen hiermee te maken krijgen komt door de kortere en donkere dagen en het tekort aan licht. Vaak komen we deze maanden ook minder buiten, hebben we minder afleiding of sociale contacten. Dit kunnen allemaal redenen zijn die bijdragen aan een somber gevoel. Gelukkig, kan jij zelf het hef in handen nemen en deze vervelende winter blues te lijf gaan. 

Kom in beweging en ga naar buiten! Ja, echt, ik weet dat het koud is. Door te bewegen maak je een stofje (endorfine) aan waardoor je, je automatisch beter en gelukkiger gaat voelen. Door naar buiten te gaan zorg je er niet alleen voor dat je in beweging komt, maar hierdoor vul je jouw portie daglicht ook aan. Daarnaast is frisse neus halen natuurlijk altijd een goed en stimulerend idee! Lees hier 3 andere effectieve tips tegen de winterdip.

5. SELF-CARE MOMENTJES ZIJN NU EXTRA BELANGRIJK!

Heb je toch een griepje te pakken, voel je, je al een tijdje niet zo lekker of heb je moeite om van de winterdip af te komen? EXTRA belangrijk om meer aandacht te besteden aan self-care momentjes. Deze momentjes voor jezelf zullen ervoor zorgen dat jij gezonder leeft en je lekkerder in je vel zit. Beide hele belangrijke elementen om de winter weer goed door te komen. Bewust genieten van een lekkere warme douche met een rustgevend muziekje aan? Zorg voor jezelf en wordt weer lekker warm na het koude weer. Persoonlijk vind ik het heerlijk om mezelf tijdens de koude dagen te verwennen met wat fijne producten van bijvoorbeeld Rituals of Lush, hierdoor kijk ik extra uit naar deze momenten voor mezelf. Niet veel tijd? No worries, deze self-care momentjes kosten maar 5 minuten van je dag. 


Wat is jouw ultieme overleef-de-winter tip?

Volgen jullie Healthy Wanderlust al op Facebook? 
Gebruik #healthywanderlust als je één van mijn gerechten maakt, super leuk om te zien!

 
Afsluiting 2.png