ZO ZORG JE GOED VOOR JEZELF NA HET SPORTEN

Hoe zorg je goed voor je lichaam en mindset na het sporten? Wanneer je (veel) sport is het belangrijk om jouw eetpatroon en levensstijl hierop aan te passen. In dit artikel deel ik 5 tips zodat jij vanaf nu (nog) beter voor jezelf kan zorgen. Ben jij (vaak) in de sportschool te vinden voor een sessie fitness of krachttraining? Neem deze tips dan mee in je gezonde levensstijl en doe er vooral je voordeel mee. Heb jij nog goede sporttips?


ZORG GOED VOOR JEZELF NA HET SPORTEN 

Zorg goed voor jezelf na het sporten

Was jouw goede voornemen ook om weer meer in beweging te komen en zet je, je beste beentje voor om hieraan te voldoen? Way to go! Voor jouw algehele gezondheid is het ontzettend belangrijk om genoeg te bewegen en misschien sport jij ook wel om af te vallen. Het maakt niet uit waarom jij in de sportschool te vinden bent (of misschien sport je wel lekker buiten!) het is altijd belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Benieuwd hoe ik dit doe? 

1. EET GEZOND EN VOLDOENDE

Food, food, food! Een gezond eetpatroon is super belangrijk voor en na het sporten. Je weet wat ze zeggen he? Wat je eet en hoeveel je eet maakt een groot deel uit van de resultaten die je met sporten kan bereiken. Hier lees je wat je het beste voor en na het sporten kan eten en doe vooral inspiratie op voor lekkere en gezonde eiwitrijke recepten. 

2. NEEM GENOEG RUST

Je lichaam heeft veel energie verbruikt tijdens het sporten en daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je genoeg rust. Ga optijd naar bed zodat jouw lichaam zich goed kan herstellen na een fitness of krachttraining sessie en daarnaast zorgt dit er ook voor dat je weer genoeg energie hebt om het beste uit je volgende workout te halen! 

3. DRINK GOED - HYDRATEER JE LICHAAM

Super belangrijk! Niet alleen om je lichaam gezond te houden (jouw lichaam heeft voldoende vocht nodig om goed te kunnen functioneren), maar ook om ervoor te zorgen dat je genoeg energie hebt gedurende de dag. Vind je alleen water drinken nou een beetje saai? Neem dan vooral een kijkje op de website Simplici-Tea, waar je jouw nieuwe favoriete gezonde thee blend kan bestellen. Thee drinken en goed voor je lichaam zorgen op hetzelfde moment! 

4. WEES ALTIJD ALERT OP BLESSURES 

Zorg goed voor je lichaam door altijd alert te zijn op eventuele (sport)blessures. Luister altijd goed naar je lichaam en neem 'pijntjes' altijd serieus. Heb je bijvoorbeeld last van je knieën of polsen? Probeer deze lichaamsdelen tijdens een volgende sportsessie dan zo min mogelijk te belasten. Wanneer je twijfelt over een blessure en hoe je hier het beste mee om kan gaan is het verstandig om een specialist hier naar te laten kijken. TIP: zo kan je bijvoorbeeld terecht bij Embody Health in Amsterdam. Zij bieden vele verschillende diensten en je kan hier bijvoorbeeld terecht bij een chiropractor. Op hun blog vind je trouwens veel interessante artikelen. Wist je dat de meeste sportblessures aan knieën, enkels en hoofd voorkomen?

5. PLAN SELF-CARE MOMENTJES IN

Na inspanning komt ontspanning, toch? Super goed dat je een productieve dag (met een sportsessie inbegrepen) achter de rug hebt, maar nu is het ook heel belangrijk om weer even tot rust te komen. Wist je dat een self-care momentje maar 5 minuten in beslag hoeft te nemen en dat dit ook al een groot verschil kan maken? Ik help je graag om self-care meer in jouw gezonde levensstijl te integreren dus ik leg je graag uit waarom dit zo belangrijk is. 


Wat is jouw tip om goed voor jezelf te zorgen na het sporten?

Volgen jullie Healthy Wanderlust al op Facebook? 
Gebruik #healthywanderlust als je één van mijn gerechten maakt, super leuk om te zien!

 
ZO zorg je goed voor jezelf na het sporten